söndag 15 februari 2015

Jesus visar vägen

Predikan på Fastlagssöndagen 2015
i Västra Vingåkers kyrka
Predikotext Lukasevangeliet 18:31-43

Fastlagssöndagen infaller några dagar
innan själva fastan inleds med askonsdagen
Det hörs på ordet att vi nu ordnar till
och förbereder, vi lagar liksom till fastan
Det är vad fastlagssöndagen hjälper oss med

Men det är en prövande dag
Inte för att jag vet hur du lyssnar på bibeltexten
Ofta försöker jag främst få fatt på vad Jesus gör
Och därefter hur lärjungarna beter sig
Vad de gör och säger
Nog finns det ett och annat att fundera över
Är vi sentida efterföljare likadana?
som Petrus, Jakob och Johannes?
Lärjungar som ingenting begriper, inte förstår
Och ber den som lider hålla tyst!

Idag får vi gott nog även höra om
en barmhärtighet som övergår det mesta vi kan tänka,
om Jesus som går kärlekens väg,
ett livsval som innebär uppoffringar, lidande och död
för att lösa och befria den bortvända
och bundna mänskligheten

I vår text berättar Jesus att tiden är inne
Se, vi gå nu upp till Jerusalem!
Jesus vill förbereda sina vänner
och ger lärjungarna en bild av vad som väntar:
Människosonen ska utelämnas,
han ska bli hånad och skymfad
De ska spotta på honom,
prygla och döda honom
Men, på den tredje dagen ska han uppstå!
Vad ska lärjungarna tro om detta
det har ju inte hänt, inte än
Och hans sällskap som alla brutit upp
från arbete, familj och andra uppgifter
enbart för att följa honom
vad som än händer

De står framför Jesus
som levande frågetecken
Det här är obegripligt, säger de
Vem kan förstå sådant?

Även vi sentida Jesusvänner
som gärna vill vara hans lärjungar undrar:
kan man verkligen förstå och begripa
allt det som egentligen hände Jesus
Han som gick den svåra vägen
Kan vi fatta denna märkliga berättelse
om förföljelse, lidande
och totalt nederlag i döden
Går det alls att tänka sig
undret då kärleken segrar över
mörkret i oss alla?

Uppståndelsens gyllene morgon
kan den betyda en ny start?
En begynnelse som upphäver och vänder nederlaget
till seger över mer, långt utöver
något på det personliga planet
Till en triumf över all världens ondska,
över synd och död
Sådant sker när Gud i Jesus
gör allting nytt
Även om vi inte förstår
anar vi att mörkrets och sorgens tid
kan förvandlas till en Kärlekens tid!

Evangelisten Lukas infogar
pedagogiskt klokt en förklarande text
om vad försoningen kan betyda
Han skildrar ett möte mellan en tiggare
och Jesus, ett annat evangelium (Mark 10:47)
ger tiggaren ett namn: Bartimaios,
Han kan inte sammanfattas som ett anonymt störningsmoment
en icke-person, en föraktad och utstött
Han tiggaren, är en människa
en person med identitet och namn!

Ett mera dagsaktuellt möte kan knappast ske
Det kunde ha faktiskt ägt rum
utanför snart sagt vilken affär
eller vilket snabbköp som helst
där tiggarna hukar eller står på knä
i förhoppning att få en slant
i sin utsträckta mugg

Mötet med Jesus ledde till upprättelse
till befrielse, frälsning,
till förlossning, räddning
Kan vi i våra möten bidra till,
eller ens komma i närheten av,
en sådan grundläggande förändring
hos dem vi möter som han
Vi sjöng ju att…
fattiga ger han sin rikedom
läker de slagnas sår

Lyckligtvis är orden är många
för det Jesus gör
för den förvandling han åstadkommer
i tiggarnas - och även i våra liv
genom att bära världens nöd
alla vår brist, våra tillkortakommanden
felsteg och sjukdomar,
Han bär och tar med sig alla bördor,
all synd och död
upp på korset

En blind person sitter vid vägkanten
Och han hör att något är på gång
Fotsteg, sorl, liv och rörelse
så till den grad att han måste fråga
Vad är det som är på gång, vad står på?

Han får svaret:
Jesus från Nasaret går här fram
Då ropar han högt för att överrösta
alla röster som också de vill höras
Jesus, Davids son
förbarma dig över mig!

Vi som är här, vi som är kyrka
kan känna igen oss i det som händer
Personerna i främsta ledet
säger åt den blinde roparen
att hålla tyst, att tiga
Vi vet att ropet ur människans inre djup,
ensamhetens rop,
hoppets, längtans och trons rop
alltid kommer att tränga sig fram
till honom som ser och hör
och det trots att många vill tysta ner
dölja och mörka ojämlikhet
orättvisa och brist

Det kunde vara vi
Ibland är det vi
som inte vill veta eller höra
Ursäkterna känner väl alla igen:
Vi har inte tid
Vi har inte ork
Vi har inte lust
Vi har så mycket annat
Vi ska bara…

Håll tyst, säger människor
till och med de som går
främst i Jesu sällskap

Vi behöver inte dölja att kyrkan alltför ofta
trots goda diakonala insatser
och många villiga och arbetssugna medlemmar
haft nog med sitt eget
Då har det varit frestande lätt
att slå dövörat till
Snabbt glömmer vi
bristerna och brustenheten som
vi alla har, som vi burit och bär
Den brustenhet som gör att vi
ständigt och på nytt behöver
ropa till Jesus om förbarmande
om förlåtelse och räddning

Vi får lägga den tid och de situationer
bakom oss då vårt samfund vägrade höra
lidandets röst
inte orkade se de många
de otaliga som behövde

Men Jesus han stannar upp
och ger den blinde tiggaren
synen åter
Som ett exempel för oss
Som en förebild för oss alla
en ledstjärna för vår gemenskap
och kyrka att följa

Förr hörde man människor utbrista:
Gud, sig förbarme!
Gud sig förbarme vad den tiggaren skriker
Eller inför en olycka eller en katastrof
utbrast folk: Gud sig förbarme
När något var tillräckligt förskräckligt,
ömkligt eller hemskt
behövdes Guds förbarmande
för att få ordning på det hela

Förbarma betyder att
låta sitt medlidande väckas
så att man känner och hyser medömkan
Ja, ordet rymmer ännu mer,
man inte bara känner utan handlar
och hjälper

Den blind tiggare använder orden eleison
Ni känner igen orden i bönen
orden som ofta finns i kyrkans gudstjänster
i dess sångskatt
Ett gudstjänstinslag på grekiska:
Kyrie eleison
Christi eleison
Kyrie eleison

Herre förbarma dig
Kriste förbarma dig
Herre förbarma dig

Det är inte ett rop vilket som helst
Det är en nödsignal från världen
Som ska få oss att lystra, stanna upp och göra något
Som ska höras ända in i vår gudstjänst
Ropet till Kristus
om medlidande och räddning
ett rop på förbarmande
det når oss åter och åter
mitt i gudstjänsten
De ropande rösterna vill väcka
vår indignation, upprördhet
harm, medlidande och medkänsla
De vill få oss att gå vidare på
kärlekens, efterföljelsens, väg
Så att vi inte bara stannar, ser och hör
utan som Jesu exempel inspirerar till
själva gör något
(inte vad som helst
utan det som är av nöden,
det som är alldeles nödvändigt)




Inga kommentarer: